KOLEKSI BAHAN SAINS UPSR

PETUA CEMERLANG UPSR
1. JANGAN TINGGAL SOLAT 5 WAKTU & BERDOA
2. MENGHORMATI IBUBAPA DAN GURU
3. TINGGALKAN AKAN MAKSIAT
4. LATIH TUBI SOALAN UPSR 5 TAHUN KEBELAKANG

INSYAALLAH 5A DALAM GENGGAMAN




 CONTOH SOALAN SAINS UPSR BAHAGIAN B
SOALAN 1
Sekumpulan murid telah menjalankan penyiasatan ke atas dua buah bekas yang diisi dengan 100ml air panas . Suhu air direkodkan . Jadual dibawah menunjukkan keputusan penyiasatan tersebut

Bekas J
Bekas L
Masa / min
Suhu air C
Suhu air C
0
90
90
5
80
75
10
70
65
15
60
55
20
50
45

a)      Berikan sebab tentang perbezaan suhu air dalam bekas J dan L
Suhu persekitaran bekas J lebih tinggi dari bekas L // Luas permukaaan bekas bekas L lebih besar daripada J // Bekas J diperbuat daripada bahan penebat haba manakala bekas L bahan pengalir haba // Bekas J diperbuat daripada kaca tetapi bekas K daripada besi / logam // Gerakan angin pada bekas L lebih laju daripada bekas J
b)      Ramalkan suhu air dalam bekas L selepas setengah jam
25 C
c)       Nyatakan apa yang ditetapkan dalam penyiasatan ini ?
Isipadu air panas / Suhu awal air / Jenis cecair( air )

“” Masa untuk air menyejuk bergantung kepada suhu persekitaran “”
d)      Nyatakan hubungan ( hipotesis ) berdasarkan penyiasatan di atas
Semakin bertambah suhu persekitaran semakin bertambah / lama masa untuk air menyejuk // Semakin berkurang suhu persekitaran semakin berkurang/ cepat masa untuk air menyejuk .


SAINS BAHAGIAN B
PEPERIKSAAN UPSR TAHUN 2010
SOALAN 1

Tahun
1990
1994
1998
2002
2006
Purata indels pencemaram udara
32
76
100
130
200

a)      Nyatakan hubungan diantara tahun dan purata indeks pencemaran udara
b)      Ramalkan purata indeks pencemaran udara tahun 2000
c)       Nyatakan satu sebab ( inferens )untuk perubahan dalam purata indeks pencemaran uidara dari
Tahun 1990 hingga 2006

“ Pencemaran udara menyebabkan masalah pernafasan
Bilangan orang yang mengalami masalah pernafasan dipengaruhi oleh kadar pencemaran udara’

d)      Nyatakan satu hubungan di antara perubahan kadar pencemaran udara dengan bilangan orang yang mengalami masalah pernafasan

SOALAN 2

Bilangan guli
Isipadu air dalam selinder penyukat (ml )
10
20
15
30
25
50

a)      Apakah tujuan penyiasatan ini ?
b)      i) Nyatakan apa yang ditetapkan ( pembolehubah dimalarkan ):
ii) Nyatakan apa yang diukur ( pembolehubah bergerak balas ):
c)       Apakah kesimpulan yang boleh dibuat daripda penyiasatan ini





SOALAN 3

Bilangan mengepam
5
10
15
Saiz belon
kecil
sederhana
besar

a)      Apakah corak perubahan saiz belon itu apabila bilangan mengepam bertambah
b)      Ramalkan saiz belon jika bilangan mengepam ialah 3
c)       Nyatakan satu sebab ( inferens ) tentang sifat udara berdasarkan pemerhatian dalam penyiasatan ini
d)      Tuliskan satu pemerhatian untuk menyokong sebab( inferens ) di 3 ( c )

SOALAN 4

Masa
8.40 pm
9.30 pm
10.30 pm
11.30 pm
12.10 pm
Peringkat Gerhan Bulan

a)      Nyatakan dua maklumat yang dikumpul dalam penyiasatan ini
b)      Apakah kesimpulan yang boleh daripada penyiasatan ini

“ Pada pukul 2.00 am pada hari yang sama Bulan tidak kelihatan “
c)       Berikan satu sebab ( inferens ) berdasarkan maklumat di atas

SOALAN 5
Kaedah membajak
Masa yang di ambil
Guna kerbau
Satu hari
Guna Traktor
Dua jam

a)      Apakah tujuan penyiasatan ?
b)      i) Nyatakan apa yang diubah ( PM ):
ii) Nyatakan apa yang diukur ( PB ):
c)       Nyatakan hubungan antara kaedah membajak dengan masa yang di ambil


 

PEMULIHAN KONSEP SAINS                                                            NAMA :………………………………………………..
1.       Bilah daun melentur mengikut angin , Bilah daun yang lembut dan panjang : ciri khas ini sesuai untuk…………………………….( Pokok Ru / Pokok Kelapa / Pokok Serai )
2.       Pokok Setawar dan Begonia dibiakkan melalui…………………………( Daun / Keratan Batang / Batang Bawah Tanah )
3.       Penebangan hutan secara……………………………( berleluasa / terpilih ) akan mengakibatkan tanah runtuh .
4.       Matahari ialah sumber tenaga cahaya dan………………………..( kimia / haba )
5.       Apakah perubahan tenaga yang berlaku jika sebuah lampu suluh dinyalakan :
Tenaga……………………….kepada tenaga…………………………..kepada tenaga…………………..+ tenaga………………………
6.       Apakah bentuk tenaga yang tersimpan bila sebuah spring dimampatkan :……………………………………
( Tenaga kinetic / tenaga keupayaan / tenaga bunyi )
7.       Apabila seketul plastasin dilontarkan kedinding , apakah yang berubah ( bentuk / isipadu )
8.       Sebuah kereta bergerak dengan kelajuan 90 km/j dari Destinasi A ke B . Berapakah masa yang diambil , jika jarak perjalanannya ialah 270 km :…………………..jam
9.       Beg tangan dan Kain Sutera adalah dalam kumpulan yang sama kerana kedua-duanya diperbuat dari………………………( kaca / plastik / haiwan )
10.   Air dari tasik meruap membentuk awan . Apakah proses yang terlibat ?.................................
( pendidihan / sejatan / kondensasi )
11.   Awan yang tebal akan berubah menjadi hujan . Nyatakan proses perubahan bentuk jirim yang terjadi :……………………………kepada……………………………..
12.   Apakah nama proses yang berlaku ?.....................................( peleburan / kondensasi / sejatan )
13.   Mengapa nasi menjadi basi jika dibiarkan di atas meja selama beberapa hari ?
Kerana…………………………………………………….
14.   Daun kayu dan bangkai lembu adalah dua contoh bahan……………………………( terbiodegrasi / tidak terbiodegrasi ).
15.   Asteroid ialah ketulan……( ais / batuan ) yang berada diantara planet………………….dan…………………
16.   ………………………..kerap memasuki atmosfera bumi dan terbakar menghasilkan cahaya
17.       Namakan fasa bulan pada malam 15hb takwim Qamari :.......................................... 

  
18.   Dimanakah kedudukan bulan pada masa gerhana Matahari ?.........................................................
  
19.   Apakah mesin ringkas yang terdapat pada joran ?..............................dan……………………………

SAINS TAHUN LIMA
UJIAN BULAN JUN 2011
BAHAGIAN B

SOALAN 1
Jadual 1 menunjukkan keputusan yang dicatatkan setiap 4 minit oleh sekumpulan murid terhadap suhu air apabila ia dipanaskan .
Masa ( minit )
0
4
8
12
16
Suhu air ( C )
28
43
58
73
88

a)      Apakah tujuan penyiasatan ini ?
Untuk menyiasat hubungan diantara masa ( minit ) dan suhu air ( C ).

b)      Apakah corak perubahan suhu air
Bertambah / semakin bertambah

c)       Ramalkan suhu air pada minit ke 20
100 C

d)      Nyatakan satu hubungan antara apa yang diubah ( pemboleh ubah dimanipulasi ) dengan apa yang diperhatikan ( pembolehubah bergerak balas )
Semakin bertambah masa semakin bertambah suhu air .




   Soalan2

    
Dua helai tuala basah , J dan K diletakkan di dua tempat berlainan seperti ditunjukkan dalam rajah 1.

Keputusan penyiasatan ditunjukkan dalam jadual 2

Tuala basah
Masa yang diambil untuk kering
J
6 jam
K
3 jam

a)      Apakah tujuan penyisatan ?
Untuk menyiasat hubungan diantara tempat tuala diletakkan / suhu persekitaran / jumlah haba yang diterima dan masa yang diambil untuk kering.

b)      Nyatakan :
i.                     Apa yang diubah ( pembolehubah dimanipulasi )
Tempat tuala diletakkan / suhu persekitaran / jumlah haba yang diterima

ii.                   Apa yang diukur ( pembolehubah bergerakbalas )
Masa yang diambil untuk kering

c)       Nyatakan satu inferens berdasarkan masa yang diambil oleh tuala untuk kering .
Suhu sekitar K lebih tinggi dari J //
Tiupan angin menyebabkan kain K cepat kering //
Proses sejatan menyebabkan tuala menjadi kering //
Tuala K dapat lebih haba dari J

d)      Apakah kesimpulan yang boleh dibuat daripada penyiasatan ini
Semakin bertambah suhu persekitaran semakin berkurang  masa   yang diambil untuk kering atau
Semakin bertambah jumlah haba semakin berkurang masa  yang diambil untuk kering.






Soalan 3
Shahir menjalankan satu aktiviti dengan tiga litar yang berlainan L . M dan N seperti yang ditunjukkan pada rajah 2 di bawah.



Dia memasang suis dan membuat pemerhatian . Pemerhatian direkodkan seperti pada jadual di bawah .
Litar
L
M
N
Kecerahan mentol
Sangat cerah
Cerah
Malap

a)      Apakah tujuan penyiasatan ini ?
Untuk menyiasat hubungan diantara bilangan mentol dan kecerahan mentol.

b)      Nyatakan :
i.                     Apa yang diubah ( pemboleh ubah dimanipulasi )
Bilangan mentol

ii.                   Apa yang diperhatikan ( pemboleh ubah bergerak balas )
Kecerahan mentol

iii.                  Apa yang ditetapkan ( pembolehubah dimalarkan )
Bilangan sel kering / jenis litar

c)       Nyatakan satu hubungan antara apa yang diubah ( pembolehubah dimanipulasi ) dengan apa yang diperhatikan ( pembolehubah bergerak balas )
Semakin bertambah bilangan mentol semakin berkurang kecerahan mentol.//
Jika bilangan mentol bertambah maka kecerahan mentol akan berkurang.

d)      Apakah kesimpulan yang boleh dibuat daripada penyiasatan ini ?
Semakin bertambah bilangan mentol  semakin berkurang kecerahan mentol
( dalam litar bersiri ).






Soalan 4
Sekumpulan murid menjalankan suatu penyiasatan. Mereka ingin menentukan bagaimana ketinggian sesuatu lampu akan mempengaruhi panjang bayang-bayang yang dibentuk oleh satu objek .

Keputusan penyiasan itu dicatatkan dalam jadual berikut
Ketinggian lampu dari meja ( cm )
20
25
30
Panjang bayang-bayang ( cm )
18
13
8

a)      Apakah corak perubahan panjang bayang-bayang ?
Berkurang / semakin berkurang.

b)      Nyatakan :
i.                     Apa yang diubah ( pembolehubah dimanipulasi )
………………………………………………………………………….
ii.                   Apa yang diukur ( pemboleh ubah bergerak balas )
……………………………………………………………………………
c)       Tuliskan satu hipotesis bagi penyiasatan ini ?
Semakin bertambah…………………………………..semakin berkurang………………………………

d)      Ramalkan jarak ketinggian lampu dari permukaan meja jika panjang bayang-bayang adalah 10 cm .
26 cm / 27 cm / 28 cm / 29 cm .( mana-mana satu )










PANDUAN MENJAWAB SAINS BAHAGIAN B
JIKA SOALANNYA IALAH ;
                TUJUAN ….maka jawapannya mestilah……………
Untuk menyiasat hubungan diantara ( PM ) pembolehubah dimanipulasi dan ( PB ) pembolehubah bergerakbalas .
                CORAK….maka jawapannya mestilah
Bertambah / berkurang  / tidak berubah // bertambah , berkurang // bertambah , berkurang , tidak berubah
                RAMALKAN….maka jawapannya mestilah
Nombor / keadaan ------contoh 100 C atau lebih dari dipam 3 kali./ plastic tidak boleh menyerap air
                HUBUNGAN / HIPOTESIS….maka jawapannya mestilah
Semakin bertambah / berkurang PM semakin bertambah / berkurang PB
                PEMERHATIAN…maka jawapannya mestilah
Lihat pada data PB ( pembolehubah bergerakbalas / apa yang diperhatikan / apa yang diukur
Contoh : masa untuk tuala K kering lebih cepat daripada tuala J // masa yang diambil oleh tuala K untuk kering berkurang dari tuala J
                INFERENS / SEBAB…..maka jawapannya mestilah
Kerana………( berikan sebab yang munasabah berdasarkan pemerhatian )
Contoh : kerana Suhu sekitar K lebih tinggi dari J // kerana tuala K dapat lebih haba berbanding J.// kerana kadar sejatan tuala K lebih cepat dari tuala J
               KESIMPULAN…( Rumusan dari kajian ) ….maka jawapannya mestilah
>>Semakin bertambah / berkurang PM semakin bertambah / berkurang PB
>>Air dan udara diperlukan untuk paku menjadi berkarat
>>Saiz fasa bulan paling besar pada hari ke-15 ( jika corak melebihai dari 1 )
Saiz bulan bertambah dari hari ke-2 hingga hari ke-15 kemudian berkurang hingga hari ke 29.
>>Tanah basah lebih sesuai untuk habitat anai-anai .

PANDUAN MENJAWAB SAINS BAHAGIAN B
Bagaimana mencari PEMBOLEHUBAH ?
Ada 3 pembolehubah :
  1. Pembolehubah dimanipulasi ( PM ) /   Apa yang diubah
  2. Pembolehubah bergerakbakas ( PB ) / Apa yang diukur / diperhatikan
  3. Pembolehubah dimarkan ( PML ) / Apa yang ditetapkan ( sama )
PETUA MENJAWAB SAINS BAHAGIAN B
( MENENTUKAN PEMBOLEHUBAH )




JENIS SOALAN
MANA NAK CARI
BAGAIMANA NAK TULIS
PEMBOLEHUBAH
DIMANIPULASI ( PM )/
DI JADUAL - KIRI @ ATAS
PERMULAAN KENA ADA PARAMETER
APA YANG DIUBAH
DI CARTA BAR -  BAWAH
JENIS …..

DI CARTA ALIR  -  ATAS
SAIZ …….

PADA PENERANGAN -
SUHU

PERKATAAN - BERBEZA / BERLAINAN
TAHUN

PADA RAJAH
LUAS PERMUKAAN….

APA YANG TAK SAMA /
KETINGGIAN…..

BERLAINAN
BENTUK……DAN LAIN-LAIN









PEMBOLEHUBAH
BERGERAKBALAS ( PB )
APA YANG DIPERHATIKAN
DI JADUAL - KANAN @ ATAS
BAGAIMANA NAK TULIS
/ APA YANG DI UKUR
DI CARTA BAR - ATAS
SALIN SAHAJA

DI CARTA ALIR -  BAWAH


PADA PENERANGAN


PERKATAAN - DICATAT


DIREKODKAN







PEMBOLEHUBAH
DIMALARKAN ( PML )/
DI JADUAL  - ANGKA YANG SAMA
CTH : JENIS BEKAS / ISIPADU AIR
APA YANG DITETAPKAN
PADA RAJAH - APA YANG SAMA
SUHU SEKITAR / KETINGGIAN MODEL .

PADA PENERANGAN -


PERKATAAN SAMA





CONTOH-CONTOH SOALAN SEBENAR MENENTUKAN PEMBOLEHUBAH
  1. The table below shows the relationship between the different types of substances and the colour changes of the blue and red litmus paper.
           Jadual dibawah menunjukkan hubungan antara jenis bahan yang berbeza
            Dengan perubahan warna kertas litmus biru dan merah.
           
 Substances
Bahan
The colour changes of litmus paper
Perubahan warna kertas litmus
Red litmus paper
Kertas litmus merah
Blue litmus paper
Kertas litmus biru
Lime Juice
Jus limau
Still red
Kekal merah
Change to red
Bertukar ke merah
Detergent
Sabun
Change to blue
Bertukar ke biru
Still blue
Kekal biru
Vinegar
Cuka
Still red
Kekal merah
Change to red
Bertukar ke merah
Toothpaste
Ubat gigi
Change to blue
Bertukar ke biru
Still blue
Kekal biru


  1. Apakah pembolehubah dimanipulasi ( apa yang diubah )?
JAWAPAN : Jenis bahan – Jangan salin bahan sahaja , kena tulis jenis bahan.
  1. Apakah pembolehubah bergerakbalas ( apa yang diperhatikan )
JAWAPAN : Perubahan warna kertas litmus – boleh salin terus



.     2.   Table below shows the distances of planets and the time taken to complete the movement around the Sun.
            Jadual berikut menunjukkan jarak planet dan masa yang diambil untuk satu   
            pusingan lengkap mengelilingi Matahari.

Planets
Planet
Distance from the Sun
(million km)
Jarak dari Matahari
(juta km)
Time taken to complete the movement around the Sun
Masa yang diambil untuk satu pusingan lengkap mengelilingi Matahari
P
58
88 days
Q
150
365 days
R
1 427
30 years
S
4 494
165 years

        State the following:
        Nyatakan yang berikut:
                i)          What to keep the same(constant variable)
                        Perkara yang ditetapkan(pembolehubah dimalarkan)
                       ____________________________
ii)              What to change(manipulated variable)
 Perkara yang diubah(pembolehubah dimanipulasi)
             ______________________________
              iii)          What to measure(responding variable)
  Perkara yang dikaji(pembolehubah bergerakbalas)
              ____________________________



5.

Number of ice cubes
Bilangan kiub ais
Volume of water
Isipadu air
1
180
2
260
3
340
4
420
                                                               
                                                                  Table 2
                                                                        Jadual 2

     Table above shows a different number of ice cubes put into different glasses, each having the same amount of water.  The volume of water at the end of the activity is shown in Table 2.
      Jadual di atas menunjukkan bilangan ketulan ais berbeza dimasukkan ke dalam gelas yang berlainan,setiap satunya mempunyai kuantiti air yang sama.Isipadu air di akhir aktiviti ditunjukkan dalam Jadual 2


State the followings :

i.              Constant variable
Pembolehubah dimalarkan:_______________________

ii.             Manipulated variable
            Pembolehubah dimanipulasi :____________________

iii.            Responding variable
            Pembolehubah bergerakbalas:___________________


2      The table below shows the number of new leaves produced by two types of stems.

   Stem                  Stem
Batang
Number of new leaves
Bilangan daun
One week
Minggu 1
Two weeks
Minggu 2
Three weeks
Minggu 3
Four weeks
Minggu 4
Old stem
Batang tua

4

6

9

13
Young stem
Batang muda

5

7

8

10

                                                                   Table 1
                                                                   Jadual 1

            Based on the table,state the following:
Berpandukan jadual,nyatakan yang berikut:
                        i)      What to keep the same(constant variable)
                          Perkara yang ditetapkan(pembolehubah dimalarkan)
                          ____________________________
ii)        What to change(manipulated variable)
     Perkara yang diubah(pembolehubah dimanipulasi)
                 ______________________________
     iii)       What to measure(responding variable)
     Perkara yang dikaji(pembolehubah bergerakbalas)
                ____________________________




 SELAMAT MENCUBA SEMOGA MAJU JAYA.........wan gpms sklp


.      

1 comment: