CAKNA TMK



RANCANGAN TAHUNAN TEKNOLOGI MAKLUMAT & KOMUNIKASI TAHUN 4

MINGGU

TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
CATATAN


1
Dunia Komputer
1.0 Memperihal computer & fungsinya

1.1 Menyatakan maksud computer

1.2 Mengenal dan  menyenarai jenis computer


2



1.3 Mengenal bahagian-bahagian penting computer

1.4 Menunjukkan komponen pada Unit Sistem seperti Port Input & Output, Pemacu Cakera Liut, Pemacu Cakera Optik dan Soket Input Arus Ulang Alik (AC)


3

2.0 Mengenal Perisian Komputer

2.1 Menyatakan maksud dan jenis perisian

2.2 Menyatakan fungsi dan contoh system pengendalian


4



2.3 Menyatakan fungsi dan contoh perisian aplikasi

2.4 Menyatakan fungsi dan contoh program utility


5

3.0 Memahami peranti komputer

3.1 Menerangkan maksud dan memberi contoh peranti input

3.2 Menerangkan maksud dan memberi contoh peranti output


6



3.3 Menerangkan maksud dan memberi contoh peranti storan

7



3.4 Menyenaraikan perkakasan dan perisian computer dengan menggunakan aplikasi hamparan elektronik bagi membeli satu set computer berdasarkan risalah senarai harga


8

4.0 Memahami Ukuran Data

4.1 Menerangkan maksud data

4.2 Menyatakan unit piawai ukuran data bit, bait, kilobait, megabait dan gigabait.




9


4.3 Menukar ukuran data kiloBait (kB) ke Bait (B)

4.4 Menukar ukuran data megaBait (mB) ke kiloBait (kB)

4.5 Menukar ukuran data gigaBait (gB) ke megaBait (mB)


10



4.6 Menghubungkait fail data dan bait

4.7 Menyatakan dan membandingkan saiz fail

4.8 Menggunakan aplikasi Notepad untuk membandingkan saiz fail satu perkataan dan satu ayat


11

5.0 Menjaga Keselamatan Data & Komputer

5.1 Menggunakan perisian anti virus untuk mengimbas computer

5.2 Menggunakan kata laluan untuk keselamatan data








11



5.3 Melakukan “Defragmentasi” terhadap storan luaran



12
Eksplorasi Multimedia
1.0 Mengkaji multimedia

1.1 Menyenaraikan elemen multimedia (teks, imej, audio, video dan animasi)

1.2 Membuat perbandingan saiz format fail bagi setiap elemen multimedia seperti untuk teks, imej (Jpeg, Bmp, tiff), audio (mid, wav, mp3) dan video (avi, mpeg)


13



1.3 Membezakan persembahan linear dan tak linear


14

2.0 Menggunakan aplikasi khusus untuk membina bahan multimedia

2.1 Menggunakan aplikasi penyunting grafik untuk menghasil dan menyunting imej dalam format  *.jpeg.


15



2.2 Menggunakan aplikasi penyunting audio untuk menghasil dan menyunting audio dalam format  *.wav, *.wma, *.midi atau *.mp3


16



2.2 Menggunakan aplikasi penyunting video untuk menghasil dan menyunting video dalam format  *.avi, *.wmv, atau *.mpeg3

17

3.0 Membangunkan persembahan multimedia interaktif tak linear

3.1 Melakar papan cerita bagi persembahan multimedia interaktif tak linear


18



3.2 Membangunkan persembahan multimedia yang mengandungi sekurang-kurangnya tiga elemen multimedia


19


3.3 Mempakejkan persembahan multimedia dengan nama yang sesuai.


KANDUNGAN SUKATAN PELAJARAN TMK TAHUN 4
1.       SISTEM KOMPUTER
2.       MULTIMEDIA

No comments:

Post a Comment