RANCANGAN TAHUNAN TEKNOLOGI MAKLUMAT
& KOMUNIKASI TAHUN 4
MINGGU
|
TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
1
|
Dunia Komputer
|
1.0 Memperihal
computer & fungsinya
|
1.1 Menyatakan maksud computer
1.2 Mengenal dan
menyenarai jenis computer
|
|
2
|
|
|
1.3 Mengenal bahagian-bahagian penting computer
1.4 Menunjukkan komponen pada Unit Sistem seperti
Port Input & Output, Pemacu Cakera Liut, Pemacu Cakera Optik dan Soket
Input Arus Ulang Alik (AC)
|
|
3
|
|
2.0 Mengenal Perisian
Komputer
|
2.1 Menyatakan maksud dan jenis perisian
2.2 Menyatakan fungsi dan contoh system pengendalian
|
|
4
|
|
|
2.3 Menyatakan fungsi dan contoh perisian aplikasi
2.4 Menyatakan fungsi dan contoh program utility
|
|
5
|
|
3.0 Memahami peranti
komputer
|
3.1 Menerangkan maksud dan memberi contoh peranti
input
3.2 Menerangkan maksud dan memberi contoh peranti
output
|
|
6
|
|
|
3.3 Menerangkan maksud dan memberi contoh peranti
storan
|
|
7
|
|
|
3.4 Menyenaraikan perkakasan dan perisian computer
dengan menggunakan aplikasi hamparan elektronik bagi membeli satu set
computer berdasarkan risalah senarai harga
|
|
8
|
|
4.0 Memahami Ukuran
Data
|
4.1 Menerangkan maksud data
4.2 Menyatakan unit piawai ukuran data bit, bait,
kilobait, megabait dan gigabait.
|
|
9
|
|
|
4.3 Menukar ukuran data kiloBait (kB) ke Bait (B)
4.4 Menukar ukuran data megaBait (mB) ke kiloBait
(kB)
4.5 Menukar ukuran data gigaBait (gB) ke megaBait
(mB)
|
|
10
|
|
|
4.6 Menghubungkait fail data dan bait
4.7 Menyatakan dan membandingkan saiz fail
4.8 Menggunakan aplikasi Notepad untuk membandingkan
saiz fail satu perkataan dan satu ayat
|
|
11
|
|
5.0 Menjaga
Keselamatan Data & Komputer
|
5.1 Menggunakan perisian anti virus untuk mengimbas
computer
5.2 Menggunakan kata laluan untuk keselamatan data
|
|
11
|
|
|
5.3 Melakukan “Defragmentasi” terhadap storan luaran
|
|
12
|
Eksplorasi Multimedia
|
1.0 Mengkaji
multimedia
|
1.1 Menyenaraikan elemen multimedia (teks, imej,
audio, video dan animasi)
1.2 Membuat perbandingan saiz format fail bagi
setiap elemen multimedia seperti untuk teks, imej (Jpeg, Bmp, tiff), audio
(mid, wav, mp3) dan video (avi, mpeg)
|
|
13
|
|
|
1.3 Membezakan persembahan linear dan tak linear
|
|
14
|
|
2.0 Menggunakan
aplikasi khusus untuk membina bahan multimedia
|
2.1 Menggunakan aplikasi penyunting grafik untuk
menghasil dan menyunting imej dalam format
*.jpeg.
|
|
15
|
|
|
2.2 Menggunakan aplikasi penyunting audio untuk
menghasil dan menyunting audio dalam format
*.wav, *.wma, *.midi atau *.mp3
|
|
16
|
|
|
2.2 Menggunakan aplikasi penyunting video untuk
menghasil dan menyunting video dalam format
*.avi, *.wmv, atau *.mpeg3
|
|
17
|
|
3.0 Membangunkan
persembahan multimedia interaktif tak linear
|
3.1 Melakar papan cerita bagi persembahan multimedia
interaktif tak linear
|
|
18
|
|
|
3.2 Membangunkan persembahan multimedia yang
mengandungi sekurang-kurangnya tiga elemen multimedia
|
|
19
|
|
|
3.3 Mempakejkan persembahan multimedia dengan nama
yang sesuai.
|
|
KANDUNGAN SUKATAN PELAJARAN TMK TAHUN 4
1.
SISTEM KOMPUTER
2.
MULTIMEDIA
No comments:
Post a Comment