1. JANGAN TINGGAL SOLAT 5 WAKTU & BERDOA
2. MENGHORMATI IBUBAPA DAN GURU
3. TINGGALKAN AKAN MAKSIAT
4. LATIH TUBI SOALAN UPSR 5 TAHUN KEBELAKANG
INSYAALLAH 5A DALAM GENGGAMAN
CONTOH SOALAN SAINS UPSR BAHAGIAN B
SOALAN 1
Sekumpulan murid telah
menjalankan penyiasatan ke atas dua buah bekas yang diisi dengan 100ml air
panas . Suhu air direkodkan . Jadual dibawah menunjukkan keputusan penyiasatan
tersebut
Bekas J
|
Bekas L
|
|
Masa / min
|
Suhu air C
|
Suhu air C
|
0
|
90
|
90
|
5
|
80
|
75
|
10
|
70
|
65
|
15
|
60
|
55
|
20
|
50
|
45
|
a) Berikan sebab tentang perbezaan suhu air dalam bekas J dan L
Suhu persekitaran
bekas J lebih tinggi dari bekas L // Luas permukaaan bekas bekas L lebih besar
daripada J // Bekas J diperbuat daripada bahan penebat haba manakala bekas L
bahan pengalir haba // Bekas J diperbuat daripada kaca tetapi bekas K daripada
besi / logam // Gerakan angin pada bekas L lebih laju daripada bekas J
b) Ramalkan suhu air dalam bekas L selepas setengah jam
25 C
c) Nyatakan apa yang ditetapkan dalam penyiasatan ini ?
Isipadu air panas
/ Suhu awal air / Jenis cecair( air )
“” Masa untuk air menyejuk bergantung kepada
suhu persekitaran “”
d) Nyatakan hubungan ( hipotesis ) berdasarkan penyiasatan di atas
Semakin bertambah
suhu persekitaran semakin bertambah / lama masa untuk air menyejuk // Semakin
berkurang suhu persekitaran semakin berkurang/ cepat masa untuk air menyejuk .
SAINS BAHAGIAN B
PEPERIKSAAN UPSR TAHUN 2010
SOALAN 1
Tahun
|
1990
|
1994
|
1998
|
2002
|
2006
|
Purata indels pencemaram udara
|
32
|
76
|
100
|
130
|
200
|
a)
Nyatakan hubungan diantara tahun dan purata
indeks pencemaran udara
b) Ramalkan purata indeks pencemaran udara tahun 2000
c) Nyatakan satu sebab (
inferens )untuk perubahan dalam purata indeks pencemaran uidara dari
Tahun 1990 hingga 2006
“ Pencemaran udara
menyebabkan masalah pernafasan
Bilangan orang yang
mengalami masalah pernafasan dipengaruhi oleh kadar pencemaran udara’
d) Nyatakan satu hubungan di
antara perubahan kadar pencemaran udara dengan bilangan orang yang mengalami masalah
pernafasan
SOALAN 2
Bilangan guli
|
Isipadu air dalam selinder penyukat (ml )
|
10
|
20
|
15
|
30
|
25
|
50
|
a) Apakah tujuan penyiasatan
ini ?
b) i) Nyatakan apa yang
ditetapkan ( pembolehubah dimalarkan ):
ii) Nyatakan apa yang diukur ( pembolehubah bergerak
balas ):
c) Apakah kesimpulan yang
boleh dibuat daripda penyiasatan ini
SOALAN 3
Bilangan mengepam
|
5
|
10
|
15
|
Saiz belon
|
kecil
|
sederhana
|
besar
|
a)
Apakah corak perubahan saiz belon itu apabila bilangan mengepam bertambah
b) Ramalkan saiz belon jika bilangan mengepam ialah 3
c) Nyatakan satu sebab (
inferens ) tentang sifat udara berdasarkan pemerhatian dalam penyiasatan
ini
d) Tuliskan satu pemerhatian
untuk menyokong sebab( inferens ) di 3 ( c )
SOALAN 4
Masa
|
8.40 pm
|
9.30 pm
|
10.30 pm
|
11.30 pm
|
12.10 pm
|
Peringkat Gerhan Bulan
|
a) Nyatakan dua maklumat yang dikumpul dalam
penyiasatan ini
b)
Apakah kesimpulan yang boleh daripada penyiasatan ini
“ Pada pukul 2.00 am pada hari yang sama Bulan tidak kelihatan “
c) Berikan satu sebab ( inferens
) berdasarkan maklumat di atas
SOALAN 5
Kaedah membajak
|
Masa yang di ambil
|
Guna kerbau
|
Satu hari
|
Guna Traktor
|
Dua jam
|
a) Apakah tujuan penyiasatan
?
b) i) Nyatakan apa yang diubah (
PM ):
ii) Nyatakan apa yang diukur ( PB ):
c) Nyatakan hubungan antara
kaedah membajak dengan masa yang di ambil
PEMULIHAN
KONSEP SAINS
NAMA :………………………………………………..
1. Bilah daun melentur mengikut angin , Bilah daun yang lembut dan
panjang : ciri khas ini sesuai untuk…………………………….( Pokok Ru / Pokok Kelapa /
Pokok Serai )
2. Pokok Setawar dan Begonia dibiakkan melalui…………………………( Daun /
Keratan Batang / Batang Bawah Tanah )
3. Penebangan hutan secara……………………………( berleluasa / terpilih ) akan
mengakibatkan tanah runtuh .
4. Matahari ialah sumber tenaga cahaya dan………………………..( kimia / haba )
5. Apakah perubahan tenaga yang berlaku jika sebuah lampu suluh
dinyalakan :
Tenaga……………………….kepada
tenaga…………………………..kepada tenaga…………………..+ tenaga………………………
6. Apakah bentuk tenaga yang tersimpan bila sebuah spring dimampatkan
:……………………………………
( Tenaga kinetic / tenaga
keupayaan / tenaga bunyi )
7. Apabila seketul plastasin dilontarkan kedinding , apakah yang
berubah ( bentuk / isipadu )
8. Sebuah kereta bergerak dengan kelajuan 90 km/j dari Destinasi A ke B
. Berapakah masa yang diambil , jika jarak perjalanannya ialah 270 km
:…………………..jam
9. Beg tangan dan Kain Sutera adalah dalam kumpulan yang sama kerana
kedua-duanya diperbuat dari………………………( kaca / plastik / haiwan )
10. Air dari tasik meruap membentuk awan . Apakah proses yang terlibat
?.................................
( pendidihan / sejatan /
kondensasi )
11. Awan yang tebal akan berubah menjadi hujan . Nyatakan proses
perubahan bentuk jirim yang terjadi :……………………………kepada……………………………..
12. Apakah nama proses yang berlaku
?.....................................( peleburan / kondensasi / sejatan )
13. Mengapa nasi menjadi basi jika dibiarkan di atas meja selama
beberapa hari ?
Kerana…………………………………………………….
14. Daun kayu dan bangkai lembu adalah dua contoh bahan……………………………(
terbiodegrasi / tidak terbiodegrasi ).
15. Asteroid ialah ketulan……( ais / batuan ) yang berada diantara
planet………………….dan…………………
16. ………………………..kerap memasuki atmosfera bumi dan terbakar menghasilkan
cahaya
17. Namakan fasa bulan pada malam 15hb takwim Qamari :..........................................
18. Dimanakah kedudukan bulan pada masa gerhana Matahari ?.........................................................
19. Apakah mesin ringkas yang terdapat pada joran
?..............................dan……………………………
SAINS TAHUN LIMA
UJIAN BULAN JUN 2011
BAHAGIAN B
SOALAN 1
Jadual 1 menunjukkan keputusan yang
dicatatkan setiap 4 minit oleh sekumpulan murid terhadap suhu air apabila ia
dipanaskan .
Masa ( minit )
|
0
|
4
|
8
|
12
|
16
|
Suhu air ( C )
|
28
|
43
|
58
|
73
|
88
|
a) Apakah tujuan penyiasatan
ini ?
Untuk menyiasat
hubungan diantara masa ( minit ) dan suhu air ( C ).
b) Apakah corak perubahan
suhu air
Bertambah / semakin
bertambah
c) Ramalkan suhu air pada minit ke 20
100 C
d) Nyatakan satu hubungan
antara apa yang diubah ( pemboleh ubah dimanipulasi ) dengan apa yang
diperhatikan ( pembolehubah bergerak balas )
Semakin bertambah masa
semakin bertambah suhu air .
Soalan2
Dua helai tuala basah , J
dan K diletakkan di dua tempat berlainan seperti ditunjukkan dalam rajah 1.
Keputusan penyiasatan
ditunjukkan dalam jadual 2
Tuala basah
|
Masa yang diambil untuk kering
|
J
|
6 jam
|
K
|
3 jam
|
a) Apakah tujuan penyisatan
?
Untuk menyiasat hubungan diantara tempat tuala
diletakkan / suhu persekitaran /
jumlah haba yang diterima dan masa yang
diambil untuk kering.
b) Nyatakan :
i.
Apa yang diubah ( pembolehubah
dimanipulasi )
Tempat tuala diletakkan / suhu persekitaran / jumlah haba yang diterima
ii.
Apa yang diukur ( pembolehubah
bergerakbalas )
Masa yang
diambil untuk kering
c) Nyatakan satu inferens
berdasarkan masa yang diambil oleh tuala untuk kering .
Suhu sekitar K
lebih tinggi dari J //
Tiupan angin menyebabkan kain K cepat kering //
Proses sejatan menyebabkan tuala menjadi kering //
Tuala K dapat lebih haba dari J
d) Apakah kesimpulan yang
boleh dibuat daripada penyiasatan ini
Semakin bertambah suhu persekitaran semakin
berkurang masa yang diambil untuk kering atau
Semakin bertambah jumlah haba semakin berkurang
masa yang diambil untuk kering.
Soalan 3
Shahir menjalankan satu aktiviti dengan tiga litar yang
berlainan L . M dan N seperti yang ditunjukkan pada rajah 2 di bawah.
Dia memasang suis dan membuat pemerhatian . Pemerhatian
direkodkan seperti pada jadual di bawah .
Litar
|
L
|
M
|
N
|
Kecerahan mentol
|
Sangat cerah
|
Cerah
|
Malap
|
a) Apakah tujuan penyiasatan
ini ?
Untuk menyiasat hubungan diantara bilangan mentol dan
kecerahan mentol.
b) Nyatakan :
i.
Apa yang diubah ( pemboleh ubah
dimanipulasi )
Bilangan mentol
ii.
Apa yang diperhatikan (
pemboleh ubah bergerak balas )
Kecerahan mentol
iii.
Apa yang ditetapkan (
pembolehubah dimalarkan )
Bilangan sel kering / jenis litar
c) Nyatakan satu hubungan
antara apa yang diubah ( pembolehubah dimanipulasi ) dengan apa yang
diperhatikan ( pembolehubah bergerak balas )
Semakin bertambah bilangan mentol semakin berkurang
kecerahan mentol.//
Jika bilangan mentol bertambah maka kecerahan mentol
akan berkurang.
d) Apakah kesimpulan yang
boleh dibuat daripada penyiasatan ini ?
Semakin bertambah bilangan mentol semakin berkurang kecerahan mentol
( dalam litar bersiri ).
Soalan 4
Sekumpulan murid menjalankan suatu penyiasatan. Mereka
ingin menentukan bagaimana ketinggian sesuatu lampu akan mempengaruhi panjang
bayang-bayang yang dibentuk oleh satu objek .
Keputusan penyiasan itu dicatatkan dalam jadual berikut
Ketinggian lampu dari
meja ( cm )
|
20
|
25
|
30
|
Panjang bayang-bayang
( cm )
|
18
|
13
|
8
|
a) Apakah corak perubahan panjang bayang-bayang ?
Berkurang / semakin berkurang.
b) Nyatakan :
i.
Apa yang diubah ( pembolehubah
dimanipulasi )
………………………………………………………………………….
ii.
Apa yang diukur ( pemboleh ubah
bergerak balas )
……………………………………………………………………………
c) Tuliskan satu hipotesis bagi penyiasatan ini ?
Semakin bertambah…………………………………..semakin
berkurang………………………………
d) Ramalkan jarak ketinggian lampu dari permukaan meja jika panjang
bayang-bayang adalah 10 cm .
26 cm / 27 cm / 28 cm / 29 cm .(
mana-mana satu )
PANDUAN MENJAWAB SAINS BAHAGIAN B
JIKA SOALANNYA IALAH ;
TUJUAN ….maka jawapannya mestilah……………
Untuk menyiasat hubungan diantara ( PM )
pembolehubah dimanipulasi dan ( PB ) pembolehubah bergerakbalas .
CORAK….maka jawapannya mestilah
Bertambah / berkurang / tidak berubah // bertambah , berkurang //
bertambah , berkurang , tidak berubah
RAMALKAN….maka jawapannya mestilah
Nombor / keadaan ------contoh 100 C atau
lebih dari dipam 3 kali./ plastic tidak boleh menyerap air
HUBUNGAN / HIPOTESIS….maka jawapannya
mestilah
Semakin bertambah / berkurang PM semakin
bertambah / berkurang PB
PEMERHATIAN…maka jawapannya mestilah
Lihat pada data PB ( pembolehubah
bergerakbalas / apa yang diperhatikan / apa yang diukur
Contoh : masa untuk tuala K kering lebih
cepat daripada tuala J // masa yang diambil oleh tuala K untuk kering berkurang
dari tuala J
INFERENS / SEBAB…..maka jawapannya
mestilah
Kerana………( berikan sebab yang munasabah berdasarkan pemerhatian )
Contoh : kerana Suhu
sekitar K lebih tinggi dari J // kerana tuala K dapat lebih haba berbanding
J.// kerana kadar sejatan tuala K lebih cepat dari tuala J
KESIMPULAN…( Rumusan dari kajian ) ….maka jawapannya mestilah
>>Semakin bertambah / berkurang PM
semakin bertambah / berkurang PB
>>Air dan udara diperlukan untuk paku
menjadi berkarat
>>Saiz fasa bulan paling besar pada
hari ke-15 ( jika corak melebihai dari 1 )
Saiz bulan bertambah dari hari ke-2 hingga
hari ke-15 kemudian berkurang hingga hari ke 29.
>>Tanah basah lebih sesuai untuk
habitat anai-anai .
PANDUAN MENJAWAB SAINS BAHAGIAN B
Bagaimana mencari PEMBOLEHUBAH ?
Ada 3 pembolehubah :
- Pembolehubah dimanipulasi ( PM ) / Apa yang diubah
- Pembolehubah bergerakbakas ( PB ) / Apa yang diukur / diperhatikan
- Pembolehubah dimarkan ( PML ) / Apa yang ditetapkan ( sama )
PETUA MENJAWAB SAINS BAHAGIAN B
( MENENTUKAN PEMBOLEHUBAH )
|
||
JENIS SOALAN
|
MANA NAK CARI
|
BAGAIMANA NAK
TULIS
|
PEMBOLEHUBAH
DIMANIPULASI ( PM )/
|
DI JADUAL - KIRI @ ATAS
|
PERMULAAN KENA ADA PARAMETER
|
APA YANG DIUBAH
|
DI CARTA BAR - BAWAH
|
JENIS …..
|
DI CARTA ALIR - ATAS
|
SAIZ …….
|
|
PADA PENERANGAN -
|
SUHU
|
|
PERKATAAN - BERBEZA / BERLAINAN
|
TAHUN
|
|
PADA RAJAH
|
LUAS PERMUKAAN….
|
|
APA YANG TAK SAMA /
|
KETINGGIAN…..
|
|
BERLAINAN
|
BENTUK……DAN LAIN-LAIN
|
|
PEMBOLEHUBAH
BERGERAKBALAS ( PB )
APA YANG DIPERHATIKAN
|
DI JADUAL - KANAN @ ATAS
|
BAGAIMANA NAK TULIS
|
/ APA YANG DI UKUR
|
DI CARTA BAR - ATAS
|
SALIN SAHAJA
|
DI CARTA ALIR - BAWAH
|
||
PADA PENERANGAN
|
||
PERKATAAN - DICATAT
|
||
DIREKODKAN
|
||
PEMBOLEHUBAH
DIMALARKAN ( PML )/
|
DI JADUAL - ANGKA YANG
SAMA
|
CTH : JENIS BEKAS / ISIPADU AIR
|
APA YANG DITETAPKAN
|
PADA RAJAH - APA YANG SAMA
|
SUHU SEKITAR / KETINGGIAN MODEL .
|
PADA PENERANGAN -
|
||
PERKATAAN SAMA
|
CONTOH-CONTOH
SOALAN SEBENAR MENENTUKAN PEMBOLEHUBAH
- The table below shows the relationship between the different types of substances and the colour changes of the blue and red litmus paper.
Jadual dibawah menunjukkan hubungan antara jenis bahan
yang berbeza
Dengan perubahan warna kertas litmus
biru dan merah.
Substances
Bahan
|
The
colour changes of litmus paper
Perubahan
warna kertas litmus
|
|
Red litmus paper
Kertas litmus merah
|
Blue
litmus paper
Kertas
litmus biru
|
|
Lime Juice
Jus limau
|
Still red
Kekal merah
|
Change to red
Bertukar ke merah
|
Detergent
Sabun
|
Change to blue
Bertukar ke biru
|
Still blue
Kekal biru
|
Vinegar
Cuka
|
Still red
Kekal merah
|
Change to red
Bertukar ke merah
|
Toothpaste
Ubat gigi
|
Change to blue
Bertukar ke biru
|
Still blue
Kekal biru
|
- Apakah pembolehubah dimanipulasi ( apa yang diubah )?
JAWAPAN : Jenis bahan – Jangan salin bahan sahaja
, kena tulis jenis bahan.
- Apakah pembolehubah bergerakbalas ( apa yang diperhatikan )
JAWAPAN :
Perubahan warna kertas litmus – boleh salin terus
. 2.
Table below shows the distances of planets and the time taken to
complete the movement around the Sun.
Jadual berikut menunjukkan jarak
planet dan masa yang diambil untuk satu
pusingan lengkap mengelilingi Matahari.
Planets
Planet
|
Distance from the Sun
(million km)
Jarak
dari Matahari
(juta
km)
|
Time taken to complete the movement
around the Sun
Masa yang diambil untuk
satu pusingan lengkap mengelilingi Matahari
|
P
|
58
|
88 days
|
Q
|
150
|
365 days
|
R
|
1 427
|
30 years
|
S
|
4 494
|
165 years
|
State the following:
Nyatakan yang
berikut:
i) What to keep the
same(constant variable)
Perkara yang ditetapkan(pembolehubah
dimalarkan)
____________________________
ii)
What to change(manipulated variable)
Perkara yang diubah(pembolehubah dimanipulasi)
______________________________
iii) What to measure(responding variable)
Perkara yang dikaji(pembolehubah
bergerakbalas)
____________________________
5.
Number
of ice cubes
Bilangan
kiub ais
|
Volume
of water
Isipadu
air
|
1
|
180
|
2
|
260
|
3
|
340
|
4
|
420
|
Table 2
Jadual 2
Table above shows a different number of
ice cubes put into different glasses, each having the same amount of
water. The volume of water at the end of
the activity is shown in Table 2.
Jadual di atas menunjukkan
bilangan ketulan ais berbeza dimasukkan ke dalam gelas yang berlainan,setiap
satunya mempunyai kuantiti air yang sama.Isipadu air di akhir aktiviti
ditunjukkan dalam Jadual 2
State the followings :
i.
Constant
variable
Pembolehubah
dimalarkan:_______________________
ii.
Manipulated
variable
Pembolehubah
dimanipulasi :____________________
iii.
Responding
variable
Pembolehubah
bergerakbalas:___________________
2
The
table below shows the number of new leaves produced by two types of stems.
Stem Stem
Batang
|
Number of new leaves
Bilangan
daun
|
|||
One week
Minggu 1
|
Two weeks
Minggu 2
|
Three weeks
Minggu 3
|
Four weeks
Minggu 4
|
|
Old stem
Batang tua
|
4
|
6
|
9
|
13
|
Young stem
Batang muda
|
5
|
7
|
8
|
10
|
Table 1
Jadual
1
Based
on the table,state the following:
Berpandukan jadual,nyatakan yang berikut:
i) What to keep the same(constant variable)
Perkara
yang ditetapkan(pembolehubah dimalarkan)
____________________________
ii)
What to change(manipulated variable)
Perkara
yang diubah(pembolehubah dimanipulasi)
______________________________
iii) What to measure(responding variable)
Perkara yang dikaji(pembolehubah
bergerakbalas)
____________________________
SELAMAT MENCUBA SEMOGA MAJU JAYA.........wan gpms sklp
.
Terbaik
ReplyDelete